I Børnehaven Hugormen, som iøvrigt ikke eksistere i virkeligheden, har man valgt at anvende anderkendende relationsteori og vægter barnets følelser samt ligeværdighed højt. Pædagogernes opgave er at finde barnets svage/stærke sider og derfra udvikle disse. I institutionen arbejder man med lærerplaner for at udvikle barnets kompetencer, f.eks. lære at lege, spise, tage tøj på osv. I institutionen skælder man ikke ud, men forklarer barnet havd man vil have og ikke have. Tæt forældresamarbejde er en vigtig forudsætning for forståelse af barnets reaktionsmønstre og derfor en meget vigtig del af institutionens arbejde. Skelsættende begivenheder i hjemmet påvirker barnet og pædagogerne er derfor nødt til at kende til disse, for at forstå barnet.Pædagogernes arbejde er ikke at handle på hvad der reelt sker i barnets hjem, men at reagere på hvad barnet siger og konfrontere forældrene. Intuition i sådanne tilfælde er et yderst vigtig redskab for en pædagog. Børn kæmper for deres rettigheder og pædagogens job er at hjælpe dem på vej.
I institutionen er der tildelt pædagogerne tid hvor de kan diskutere pædagogik og analysere på hændelser i selv institutionen. "Gyldne øjeblikke", som de har valgt at kalde det, er et pusterum fra hverdagens travlhed.
Se relevante og spændende oplysninger på denne side:
http://redbarnetasp.pitweb.biz/opretindsamler.asp
http://www.redbarnet.dk/Default.aspx?ID=5628
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1 kommentar:
Rigtig godt med link til Red Barnet - og så mener I vel, at vi skal melde os som indsamlere?
hilsen
Birthe
Send en kommentar