Vi talte med en pædagog der gennem de sidste 15 år har arbejde i en børnehave hvor de i 10 år har arbejde med Kemplerinspireret pædagogik. Hermed kommer et referat af de mange spændende oplysninger vi fik omkring børnehaven, børnene og pædagogerne pædagogik.
Børnehaven bruger Kemplerinspireret pædagogik. Hermed menes at pædagogen har et helhedssyn på det enkelte barn. Der lægges vægt på barnets familie, da familen ofte giver baggrund for barnets opførsel og handlinger. Pædagogerne i børnehaven syntes også det spiller en stor rolle hvor i samfundet familen "står".
Der er 3 obligatoriske forældresamler gennem barnets børnehavetid, men føler pædagogen eller forældrene at, det er nødvendigt med en snak er dette altid muligt. For det meste oplever pædagogerne nogle meget positive forældre, der er meget samarbejdsvillige. Ofte ånder forældrene lettet op når der tages hul på et problem som er i familien. Pædagogen skal under samtalerne kunne rumme at forældrene bliver kede af det og til tider bryder sammen. Pædagoerne ved også at de ikke kan gå ind og hjælpe en familie for enhver pris.
Der er 3 obligatoriske forældresamler gennem barnets børnehavetid, men føler pædagogen eller forældrene at, det er nødvendigt med en snak er dette altid muligt. For det meste oplever pædagogerne nogle meget positive forældre, der er meget samarbejdsvillige. Ofte ånder forældrene lettet op når der tages hul på et problem som er i familien. Pædagogen skal under samtalerne kunne rumme at forældrene bliver kede af det og til tider bryder sammen. Pædagoerne ved også at de ikke kan gå ind og hjælpe en familie for enhver pris.
Alle pædagogerne har taget et kursus i "Svære forældresamler" da der indimellem dukker emner op som ikke altid er lige nemme at konfrontere forældrene med. Endvidere har de i børnehaven mange tilbud om efteruddannelse til pædagoerne.
Børnehaven har 3 værdigrundlag som de vægter højt:
1. Barnet skal opleve at det er ok som det er og det skal føle sige elsket.
2. Barnets netværk skal være i orden
3. Barnet skal møde arrangagerede voksne
Pædagogerne i børnehaven ser alle børn som kompetente. Børnene bliver ikke fordømt, der gør derimod deres handliger. Der bruges meget til på at fortælle barnet hver gang det gør noget korrekt. I børnehaven skelnes der meget mellem selvtillid og selvværd og pædagogerne prøver at få barnet til at føle begge dele. Overfor barnet er pædagogen rollemodel og hjælper børnene. Det er derfor vigtigt at pædagogen er god til at læse barnets signaler.
Pædagogens primære rolle i hverdagen:
1. Barnet skal opleve at det er ok som det er og det skal føle sige elsket.
2. Barnets netværk skal være i orden
3. Barnet skal møde arrangagerede voksne
Pædagogerne i børnehaven ser alle børn som kompetente. Børnene bliver ikke fordømt, der gør derimod deres handliger. Der bruges meget til på at fortælle barnet hver gang det gør noget korrekt. I børnehaven skelnes der meget mellem selvtillid og selvværd og pædagogerne prøver at få barnet til at føle begge dele. Overfor barnet er pædagogen rollemodel og hjælper børnene. Det er derfor vigtigt at pædagogen er god til at læse barnets signaler.
Pædagogens primære rolle i hverdagen:
1. Udvikle empati
2. Påtage lerderarbejde overfor børnene
3. Sætte personlige græner ("Jeg vil have...")
2. Påtage lerderarbejde overfor børnene
3. Sætte personlige græner ("Jeg vil have...")
Pædagogerne tager hver især ansvar for deres handlinger. Er man ikke enig i hvad en anden pædagog gør, siger eller mener kan man til hver en tid give hinanden kritik. Hver barn er tilknyttet en primær pædagog da man hermed mener at der skabes et bedre kendskab og nærhed til det enkelte barn.
Udover Kemplerinspireret pædagogik arbejder børnehaven også ud fra de mange intelligenser der er kendt fra Howard Gardner.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar